W ramach finansowanego przez Samorząd Województwa Opolskiego projektu „Opolski Archipelag Skarbów” przygotowaliśmy narzędzie diagnostyczne dla szkół. Skąd taki pomysł i na czym polega badanie?
W projekcie mamy za zadanie wyłonić szkoły do pięciu realizacji programu Archipelag Skarbów. Jako instytucja opierająca swoje działania na metodach naukowych i badaniach prowadzonych w zakresie modelu profilaktyki zintegrowanej upatrujemy skuteczność naszych działań w dobrym poznaniu środowiska, w którym pracujemy. Nasz model pracy profilaktycznej ma charakter szerokiego wsparcia i przeciwdziałania wielu zagrożeniom i czynnikom ryzyka w oparciu o różne czynniki chroniące.
Dlatego w badaniu ankietowym uwzględniliśmy pytania zarówno o potencjały młodzieży, jaki i problemy, z którymi młodzi ludzie mierzą się codziennie, np. korzystanie z używek, negatywny wpływ rówieśników, szacunek w grupie czy przemoc i hejt.
Zakres pytań – co nas interesuje?
Proponowana przez nas diagnoza obejmuje następujące obszary:
Czynniki chroniące (indywidualne, społeczne, szkolne), w tym:
- Świat wartości i cele życiowe,
- Pasje i zainteresowania
- Źródła wsparcia
- Relacje rówieśnicze
- Atmosfera w szkole i w klasie
- Wsparcie ze strony nauczycieli
Kondycja psychiczna i kompetencje społeczne, w tym:
- Ogólne samopoczucie
- Bariery i trudności w codziennym życiu
- Zdolność do szukania pomocy i sposoby radzenia sobie z trudnościami
Zjawiska problemowe
- Przemoc rówieśnicza
- Przekonania normatywne dotyczące środków psychoaktywnych
- Ryzyko środowiskowe związane z kontaktem ze środkami psychoaktywnymi
- Ryzyko nadmiernego korzystania z mediów elektronicznych oraz ekspozycji na szkodliwe treści.
Widać zatem, że zakres pytań jest szeroki. Tworząc narzędzie konsultowaliśmy je i współpracowaliśmy ze specjalistami, praktykami oraz kadrą Instytutu Profilaktyki Zintegrowanej. Naszą intencją było stworzenie badania możliwie syntetycznego i sprawnego do przeprowadzenia w szkole, ale jednocześnie odnoszącego się do wielu aspektów. Instytut dysponuje pogłębionymi narzędziami badawczymi takimi jak program Nawigacja W Każdą Pogodę czy zaawansowana diagnoza stacjonarna mogąca poprzedzić realizację programów takich jak Archipelag Skarbów czy Gwiazda Mocy.
Narzędzie jest dostępne w wersji elektronicznej online. Wypełnienie ankiety zajmuje od 10 do 20 minut i zawiera 30 pytań.
Jak skorzystać z badania?
Skorzystanie z narzędzia jest dobrowolne, dostępne nieodpłatnie dla wszystkich szkół podstawowych województwa opolskiego zarejestrowanych w naszym projekcie.
Ankieta jest anonimowa i bezpieczna dla uczestników. Uczniowie mogą pominąć pytania, na które nie chcą udzielić odpowiedzi. Wyniki ankiety przeznaczone są tylko do użytku szkoły, która ją przeprowadziła. Wybrane, zagregowane wyniki zbiorcze zostaną opracowane i zaprezentowane na konferencji podsumowującej projekt (bez odniesienia do poszczególnych szkół).
Diagnoza umożliwia bieżącą weryfikację założeń i efektów szkolnego programu wychowawczo-profilaktycznego oraz jego ewentualne uaktualnienie na podstawie samodzielnej analizy wygenerowanych wyników.
Czas na skorzystanie z narzędzia jest ograniczony – termin upływa 31 stycznia 2026 roku, ale rejestracja konieczna jest wcześniej – zapoznaj się z powyższą instrukcją.
Materiał powstał w ramach projektu finansowanego przez Samorząd Województwa Opolskiego.

