29 października uczestniczyliśmy w jubileuszowym, X Kongresie Prawa Oświatowego organizowanym przez Wojewódzki Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli „WOM” w Katowicach. Skąd się tam wzięliśmy i co łączy nas zarówno z samym ośrodkiem jak i treściami kongresu?
Co ciekawe, połączyła nas idea logowychowania, która wzbudziła duże zainteresowanie wśród odbiorców jednego z wydarzeń w WOMie rok temu! Wspólny kontakt z przedstawicielami Krakowskiego Instytutu Logoterapii doprowadził nas do spotkania i rozmów o współpracy naszej fundacji z ośrodkiem w zakresie rozwijania sieci wsparcia dzieci i młodzieży. Od prawie dwóch lat akcentujemy potrzebę wzmacniania dorosłych, rodziców i nauczycieli – najbliższe środowisko wsparcia dla dzieci i młodzieży. Powołujemy się na badania Instytutu Profilaktyki Zintegrowanej oraz KILu w zakresie kondycji psychicznej młodzieży i organizujemy na ten temat liczne konferencje.
Mądre i sensowne rozwiązania wymagają dobrego przygotowania i zaangażowanych partnerów. Okazuje się, że tematy te są w orbicie zainteresowania także katowickiego WOMu. Trwają rozmowy i próby znalezienia dofinansowania na zainicjowanie szkoleń i trwałego zaplecza tej sieci wsparcia. Aktywnie pracujemy i już niebawem będziemy mogli przedstawić zarys tej inicjatywy.
Szkolny klimat…
Kongres był okazją do podzielenia się ideą tej inicjatywy, ale także wskazania jej źródeł widocznych w badaniach. Wystąpienie Leszka Szawińskiego – prezesa YAQ PROJEKT odbywało się na końcu wydarzenia, mieliśmy więc tę „przewagę”, że mogliśmy wysłuchać wcześniejszych prelegentów. Zaskakujące jest to, jak wiele punktów wspólnych znajduje się w perspektywie różnych osób, pracujących na różnych polach w oświacie.
Tematy prelekcji odnosiły się w dużej mierze właśnie do prawa oświatowego i aktualnych wyzwań z nim związanych. Prelegenci nawiązywali do priorytetów Podstawowych kierunków realizacji polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2025/2026.
Pani Ewa Tomczak (www.dtwszkole.pl) przedstawiła pilotażowe badania opinii o atrakcyjności szkół średnich mających służyć dobrym decyzjom ósmoklasistów w wyborze dalszej drogi edukacji. Naszą uwagę przykuły pytania i odpowiedzi dotyczące atmosfery w szkole, które w dużej mierze pokrywają się z naszymi badaniami i obserwacjami. Dobra szkoła zaczyna się od małych rzeczy – uważności i szacunku nauczycieli oraz uczniów. Postawy te z kolei często zależą od modelowania szkoły przez ich dyrekcje.
Wartości w oświacie
Z kolei pani Aleksandra Gorzelik (WOM) odniosła się do pierwszego celu kształcenia ogólnego w szkole podstawowej, którym wcale nie jest dydaktyka przedmiotowa, ale wprowadzenie uczniów w świat wartości! Jest nam to ogromnie bliskie – stawiać na wychowanie jako na fundamencie dalszej pracy oświatowej. Do tego sami dokładamy jeszcze, by profilaktykę opartą na szerokim wzmocnieniu młodych ludzi traktować jako stały priorytet systemu szkolnictwa.
W tym kontekście widzimy, że prawo może tylko wskazać kierunki, ale modelowanie postaw zależy od nas samych. Często drobne, ludzkie gesty nauczycieli mogą dużo zmienić na plus w życiu młodych ludzi. Jednak nauczyciele i wychowawcy nie będą zachęceni do takich postaw, jeśli nie będzie ich modelowała dyrekcja. Możemy pójść jeszcze krok wyżej na poziom samorządowy czy kuratoryjny, gdzie od stopnia uważności urzędnika i zrozumienia wyzwań pracy szkolnej zależeć będzie wsparcie lub osłabienie rozwojowych inicjatyw.
Ponieważ bardzo lubimy łączyć różne kropki, bardzo się cieszymy, że podobne spojrzenie mają również inni uważni obserwatorzy procesów edukacji. Dziękujemy WOMowi za zaproszenie do udziału w kongresie.

