Dodajemy kolejne ogniwo do łańcucha w sieci wsparcia dla nauczycieli i wychowawców. Za nami czwarta już w tym roku konferencja profilaktyczna koncentrująca naszą uwagę na tym temacie. Tym razem gospodarzem spotkania był Nowy Targ i zaprzyjaźniona z nami Fundacja Wychowanie i Profilaktyka im. Filipa Neri.
W spotkaniu w Sali Obrad Urzędu Miasta Nowy Targ 27 listopada wzięło udział ponad 50 osób. Wydarzenie animował p. Marcin Mądry – prezes fundacji Wychowanie i Profilaktyka im. Filipa Neri, autor książek dla młodzieży, twórca warsztatów profilaktycznych „4 Żywioły”, trener i instruktor programów profilaktyki zintegrowanej. Wśród pozostałych prowadzących był również reprezentant i prezes YAQ – Leszek Szawiński, a także współpracujący z nami p. Tomasz Gubała (logoprofilaktyka Victora Frankla) i p. Izabela Palka (dobre praktyki grup wparcia w środowisku szkolnym).
Odbiór konferencji był bardzo pozytywny a uczestnicy, którzy zdecydowali się wypełnić ankietę podsumowującą spotkanie, potwierdzili w zdecydowanej większości przedstawione wnioski i rekomendacje najnowszych badań Instytutu Profilaktyki Zintegrowanej, a także wskazane kierunki rozwiązywania aktualnych wyzwań.
Jakie spostrzeżenia mieli uczestnicy?
W osobistych komentarzach zamieszczonych w ankiecie podsumowującej konferencje padło kilka ciekawych głosów:
- Siatkę pomocy rówieśniczej w klasie uważam za bardzo ważną i potrzebną.
- Uważam że praca za pomocą budowania i poznawania wartości, jest bardzo inspirująca i sprzyjająca odnalezieniu sensu, o którym mówiono na konferencji.
- Więcej wymagać a mniej dawać podsyłając gotowe na tacy. Nauczyciele to powinni być ludzie szczególnie dobrani do pracy czyli ci najlepsi.
- Grupa wsparcia powinna być obowiązkowa w każdej szkole.
- W minionym roku szkolnym prowadziłam w szkole NWKP i uważam, że to kolejna dobra propozycja IPZIN-u.
Jedna z najbardziej dobitnych była szczera wypowiedź uczestniczki:
A zatem mimo dobrych rozwiązań, wsparcia z poziomu narzędzi, programów i fachowców, pozostaje wciąż wyzwanie długotrwałego przeciążenia w pracy kadry szkolnej. Daje się ono tym bardziej we znaki w toku przedłużającego się stanu obniżonej kondycji psychicznej dzieci, młodzieży i dorosłych. Szukajmy rozwiązań wsparcia i propagujmy potrzebę ich wdrażania w swoich środowiskach.
Osoby zainteresowane budową grup wsparcia w swoich środowiskach będziemy chcieli niebawem zaprosić do szkolenia dla koordynatorów takich grup. Niebawem więcej na ten temat na naszej stronie internetowej.